Tisztelt Ügyfeleink! Dec. 20. 11:00 után leadott megrendeléseiket csak 2025. január 1. hetében szállítjuk ki.

A WSK története: a lengyel Motorkerékpárok legendája

A WSK története: a lengyel Motorkerékpárok legendája

A Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) egy legendás lengyel motorkerékpár-gyártó vállalat, amely 1951-ben alakult Świdnikban. Kezdetben helikoptereket gyártottak, de hamarosan motorkerékpárok készítésére is áttértek. A WSK a szocialista blokk egyik legismertebb motorkerékpár-márkájává vált, híres modellekkel, mint a M06 és M21, amelyek nemcsak Lengyelországban, hanem világszerte népszerűek voltak. A gyár története 1985-ben, kétmillió legyártott motorkerékpár után zárult le.
2024.11.11 13:16 Cserna Benjámin
Cserna Benjámin

A Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) egy híres lengyel motorkerékpár- és repülőgépgyártó vállalat, amely 1951-ben alakult Świdnikban. Kezdetben helikopterek gyártására összpontosítottak, de 1954-től kezdve motorkerékpárok készítésébe is belekezdtek, és hamarosan a lengyel motorkerékpár-ipar egyik legfontosabb szereplőjévé váltak. Az első modellek a WFM M06 típusú motorok voltak, amelyeket a Varsói Motorkerékpárgyár dokumentációja alapján készítettek. A motorok 125 cm³-esek voltak, 3,5 lóerős teljesítménnyel, és 60 km/h sebesség elérésére voltak képesek. Érdekesség, hogy ezek a modellek nem rendelkeztek akkumulátorral, ami akkoriban szokatlan megoldásnak számított.



Az áttörés és a saját fejlesztés

 

Az igazi áttörést 1957 hozta, amikor a WSK saját tervezésű motorokat kezdett gyártani, és a termelés a későbbiekben a M06 Z és M06 L típusokkal bővült. A motorok tervezése 1958-ban a Nowa Dęba gyárba került át, ami tovább növelte a gyártási kapacitásokat.

 

Az 1960-as években a WSK már saját kutató-fejlesztő csoportot működtetett, amely különféle innovatív modellek kifejlesztésére összpontosított. Ilyen például a M06 Z1 típus, amely oldalkocsival készült, illetve a 150 cm³-es M150 modell. A gyártás 1962-ben elérte a 250 000 darabot, és ekkor indult el az export is, amely a világ számos országába eljuttatta a WSK motorkerékpárokat, többek között Szudánba, Szaúd-Arábiába, Törökországba és Kubába.


Az 1970-es évek és a nemzetközi siker

 

A 1970-es évek elejére a WSK már nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is ismertté vált. Az MR16 C és az MR16 BP terepmotorok bemutatkozása után a gyár elkezdte a sportosabb modellek gyártását is, és a termelés az M06 B3 típus megjelenésével egy új szintet ért el. A M06 B3 típus 1971 és 1975 között készült, és összesen 658 408 darabot gyártottak belőle. A WSK ebben az időszakban már több különböző modellt kínált, köztük a M21 W2 típusú motorkerékpárt is, amely 175 cm³-es motorral és erősebb teleszkópos első villával rendelkezett.



Az utolsó WSK motorkerékpár

 

A gyár történetének egyik legfontosabb pillanata 1973-ban következett be, amikor legyártották az egymiliómodik motorkerékpárt, és a márka világszerte ismertté vált. Ekkoriban már nemcsak Lengyelországban, hanem a nemzetközi piacon is jelentős jelenléttel bírtak, és a M06 B3 típus egy híres lengyel diák, Marek Michel révén bejárta a világot, amikor ő 1974-ben motorkerékpárjával körbeutazta a bolygót. A gyár 1985-re elérte a kétmillió darabos legyártott motorkerékpárok számát, és a Kos típusú motorkerékpár volt az utolsó, amelyet a szalagról levettek. 1985. október 31-én gördült le az utolsó WSK motorkerékpár, ezzel pedig véget ért a gyártásuk Lengyelországban.



Örökség

 

A WSK motorkerékpárok története számos változáson ment keresztül, de mindvégig a megbízhatóság, az egyszerűség és a közkedveltség jellemezte őket. A WSK a szocialista blokk egyik legismertebb motorkerékpár-gyártója volt, és modelljei ma is kultikus daraboknak számítanak a motoros közösségben.



A Giants Software által gyártott Farming Simulator 19 videójátékban, a közösség által létrehozott játékkiegészítők között fellelhető a mai napig a WSK 125 motorkerékpár.