Tisztelt Ügyfeleink! Dec. 20. 11:00 után leadott megrendeléseiket csak 2025. január 1. hetében szállítjuk ki.

A Romet  története – ikonikus lengyel motorkerékpárok

A Romet története – ikonikus lengyel motorkerékpárok

A Romet, Lengyelország ikonikus motorbicikli-márkája, hosszú utat tett meg az 1950-es évek óta, amikor megkezdte történetét. Egyszerű, mégis tartós modelljeivel a Romet gyorsan népszerűvé vált, és mára a motorrajongók egyik kedvelt márkája lett. Az első típusok közé tartozott a „Komarek”, amelyet a mai napig használnak és keresnek a gyűjtők. A Romet sikerét nemcsak Lengyelországban, hanem világszerte is elismerték, a márka alkatrészei pedig még ma is könnyen elérhetőek a felújításhoz és karbantartáshoz.
2024.11.11 13:20 Cserna Benjámin
Cserna Benjámin

 

 

 

 

 

 

 



Az 1950-es évek világviszonylatban is jelentős időszakot hoztak a motorkerékpárok és motorbiciklik gyártásában, amikor Lengyelország is kiemelkedő helyet foglalt el a motorpiacon. Ez a Romet „Motorbiciklik Egyesített Gyártói” nevű márkának volt köszönhető, melynek termékei nagy népszerűségre tettek szert, így 15-20 évvel ezelőtt szinte minden kétkerekű rajongónak volt egy Romet által gyártott modellje. Egyszerűsége ellenére ezek a modellek olyan jól sikerültek, hogy sokuk a mai napig használatban van, és a „Komarek” – egy kisméretű, könnyű motorkerékpár – még mindig feltűnik a lengyel utakon.



A Romet története az 1950-es évek végére nyúlik vissza, amikor megfogalmazódott a motorbiciklik gyártásának bővítési terve. Az ötlet nem csupán a piaci igények kielégítésére irányult, hanem Lengyelország nemzetközi pozíciójának erősítése érdekében is. Az akkori politikai rendszer célja volt, hogy a Lengyel Népköztársaság ne maradjon le a kapitalista Németország vagy Franciaország mögött, ahol már elindult a motorbiciklik gyártása. A Romet szakértői célul tűzték ki az első motorbicikli megtervezését saját koncepciókra alapozva. A vállalat nem rendelkezett tesztrészleggel, így az új modelleket közúti körülmények között kellett kipróbálni. Az új motor 1,4 lóerős teljesítményt ért el, kéttengelyes sebességváltóval, pedálokkal és kézi indítással – ami abban az időben jelentős műszaki újításnak számított.




    • Motor: kéthengeres, léghűtéses

 

    • Teljesítmény: 1,4 LE 4000 ford/perc mellett

 

    • Sebességváltó: 2 sebesség

 

    • Súly: 45 kg

 

    • Sebesség: kb. 55 km/h




A „rovarok” világa...



Az első motorbicikli, amelyet általános használatra terveztek, az MR 230 KOMAR nevet kapta. 1961-ben mintegy 4000 darabot adtak el ebből a típusból, ami akkoriban a piacon elérhető összes motorbicikli több mint 30%-át tette ki. A „Komarokat” mindenki használta: postások, hivatalnokok, fiatalok, felnőttek, a munkásosztály tagjai. Az érdeklődés olyan nagy volt, hogy a Romet hamarosan egy új gyárat nyitott, a tervezők pedig gőzerővel dolgoztak új modelleken. 1968-ra a Romet gyártása a lengyel kétkerekű járműpiac 98%-át tette ki.



A Komar piaci sikere és a gyár modernizálása lehetőséget adott a Romet számára a termékpaletta bővítésére. 1976-ban megjelent az Ogar 200, amely az akkori viszonyok között rendkívül erős motort kapott. Az újabb modelleket folyamatosan vezették be – Kadet 780, Kadet 110 Automatic Jawa motorral. A legerősebb modell, a Romet 50T 2,5 lóerős motorral rendelkezett, amely körülbelül 65 km/h sebesség elérésére volt képes. Az utolsó modell, a Chart 210, amelyet 1988-tól gyártottak, már a modern trendeket követte, és stilisztikai, technológiai szempontból is különbözött a korábbi Romet modellektől. Gyárilag beépített irányjelzőkkel, féklámpával, hidraulikus lengéscsillapítókkal és kétüléses üléssel rendelkezett.



Új fejezet... Arkus & Romet Group



Terjeszkedés a világpiacra: A lengyel piacon elért sikerek külföldön is meghozták a Romet elismertségét. 1966-ban például 13 000 motorbiciklit exportáltak; a csúcsidőszakban pedig az éves eladások meghaladták a 20 000 darabot. A járműveket olyan országokba exportálták, mint Svédország, Németország, Írország, sőt, még egzotikus helyekre, például Nigériába és Törökországba is. Összességében több mint 145 000 lengyel motorbiciklit értékesítettek külföldön. A Romet nemzetközi presztízse olyan szintre nőtt, hogy 1980-ban előzetes tárgyalásokat kezdtek egy új modell közös gyártásáról olasz és japán motorkerékpár-piac vezető szereplőivel.



A Romet motor alkatrészek iránti kereslet napjainkban is élénk: gyűjtők és motorrajongók számára továbbra is vonzóak, különösen az eredeti „Komarek” modellek, amelyeket sokan értékes relikviaként tartanak számon. A fiatalabb generáció is szívesen választja a Romet márkát, különösen a retro stílusú modellek iránti érdeklődés miatt. A Romet motor alkatrészek iránt érdeklődők könnyen találnak eredeti alkatrészeket és kiegészítőket a VBTuning.hu Romet motoralkatrészek oldalán, ahol a klasszikus modellek karbantartásához és felújításához is számos hasznos termék közül választhatnak.