A Jawa Mustangot 1968-ban fejlesztették ki a Pionyr utolsó változataként. Az új motorkerékpár megalkotásának ötletét piackutatás ihlette, amely rávilágított arra, hogy az új modellnek egy klasszikus motorkerékpár formáját kell követnie. Mivel egy teljesen új modell kifejlesztése időigényes és drága lett volna, a gyártó az akkor gyártott alkatrészeket használta fel a Mustang megépítéséhez. A Mustangot eredetileg az új, fejlettebb ötvenes típus megérkezéséig egy átmeneti modellnek szánták, amely kibővíti a kínálatot. A gyártási tervek azonban változtak, és így a Mustang nem kapott valódi utódot, ahogy a Pionyr sem.
Szinte változatlanul: a Mustang folyamatos finomítása
A Jawa 50 typ 23 Mustang történetében számos kisebb fejlesztést hajtottak végre, amelyek célja a motorkerékpár megbízhatóságának növelése és a vezetési komfortjának fokozása volt. A Mustang első modellje 1968-ban készült, és mindössze apró finomításokkal próbált igazodni az igényekhez a gyártás végéig.
A kezdeti modellek esetében az olasz Ital-Jet inspirálta az alkatrészeket, és a Jawa 90 modell egyes elemeit is felhasználták. A későbbiekben, 1970 körül, a Mustang üzemanyagtartályának kupakját barnáról a Babettákról is ismert, fekete műanyagra cserélték, amely javította a szellőzést, a lengővilla kialakítását pedig csövekkel helyettesítették, hogy nagyobb stabilitást érjenek el. Emellett a szögleges sebességmérőt egy PAL márkájú, kerek verzió váltotta fel és némileg az elektromos rendszer is korszerűsödött.
1973 és 1975 között az első villa tartósságát növelték, hegesztéssel megerősítve, a kipufogó hátsó részét pedig egy új, vágott kialakítás váltotta fel, ami modernebb megjelenést adott a motorkerékpárnak. Az utolsó fejlesztések között a gyártó a tank méretét csökkentette, keskenyebb megjelenést kölcsönözve a motornak, és a burkolt teleszkópokat is visszavezette a Mustang védelme érdekében.
Export Modellek: Golden Sport, Neckermann, Csökkentett Teljesítményű Mustang és Burkolt "Faired" Változat
A Jawa számos exportváltozatot készített a Mustangból, amelyek közül a legismertebbek a Golden Sport, Neckermann és csökkentett teljesítményű modellek voltak.
Golden Sport – Az Amerikai Álom: A Golden Sport változatot az amerikai piacra szánták, és így született meg az "amerikai álom" Mustang. A modell különleges sárga színben, "Golden Sport by Jawa" felirattal készült, amerikai szabványú Hella hátsó lámpával és mérföld/órában kalibrált sebességmérővel. Az amerikai álom azonban nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket, így több Golden Sport modell visszakerült Európába, míg néhány Amerikában maradt, gyűjtői ritkaságként.
Neckermann: Nyugat-Németország piacán a Neckermann és Quelle hálózat számára készült változat krémszínű tankkal és fekete csíkozással rendelkezett. A német szabványoknak megfelelő vezérlőkarokkal és Hella SBKR30 hátsó lámpával szerelték.
Csökkentett Teljesítményű Változat: Franciaország és Nyugat-Németország piacain forgalomba került egy 45 km/h maximális sebességre korlátozott változat is, hogy mopedként regisztrálható legyen. Ez a változat Babetta moped karburátort kapott, és szokatlan zöld festésben, szürke sárvédőkkel jelent meg.
223.200 Mustang Magyarországi Változat: Magyarországra is exportáltak egy csökkentett teljesítményű verziót, amely megfelelt a helyi szabályozásoknak, így nem volt szükség rendszámra, segédmotorként lehetett használni.
Burkolt "Faired" Változat: A Mustang egy burkolt változatát, a Jawa 223.220 Mustang Sport-ot, 1980 és 1982 között Nagy-Britanniába exportálták. Ez a modell egyenes kormányt és üvegszálas első burkolatot kapott, amelyet egy külső beszállító készített, irányjelzőkkel és angol gyártmányú stop kapcsolóval felszerelve.
A Mustang Öröksége
A Jawa Mustang 1982-ig maradt gyártásban. Bár sosem érte el a Simsonok népszerűségét, egyszerű szerkezete és könnyű javíthatósága miatt kedvelt maradt. Az exportált változatok pedig gazdagították a nemzetközi motorkultúrát és a Jawa márka örökségét, hozzájárulva a Mustang ikonikus státuszához. A Jawa Mustang évtizedek óta népszerű a motorosok körében, különösen a tuning szerelmeseinek. Könnyű szerkezete és egyszerű felépítése miatt ideális alapot nyújt a teljesítmény növelésére és egyedi átalakításokra. A Mustangot sokan módosítják erősebb alkatrészekkel, ami dinamikusabb vezetési élményt biztosít. Magyarországon most először érhető el a tuning alkatrészek széles választéka a VBTuning.hu csapatának köszönhetően, akik elhozták az első hazai Jawa Mustang tuningolásához szükséges alkatrészeket kínáló webshopot.